۶ شهریور ۱۳۸۵، ۱۰:۳۰

فرهنگ انتظار - 5

القاب حضرت مهدي(عج)

القاب حضرت مهدي(عج)

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: براى امام زمان اسامى و لقبهاى بسياري ذكر شده است، منشأ اصلى اين نامها و لقبها علاوه بر تصريح ائمه اطهار(ع) و پيامبر اكرم (ص)، ادعيه و زيارتنامه‏ هايى است كه براى آن حضرت ذكر شده، مهمترين و مشهورترين القاب امام زمان (عج) مهدي و قائم است.

به گزارش خبرگزاري مهر، آشنايي دقيق با القاب ائمه اطهار (ع) از جمله القاب امام زمان(عج)، يكى از راههاى مهم شناخت خصايل و فضايل آن حجتهاى به حق الهى است :

مهدى: يكى از مشهورترين لقبهاى امام زمان مهدى است. درباره علت ناميده شدن آن حضرت با اين لقب روايتهاى مختلفى ذكر شده است. حضرت امام محمد باقر(ع) مى ‏فرمايند:

درباره امور نهانى كه آن حضرت به آنها هدايت مى ‏شود يا هدايت مى ‏كند با توجه به تعابير و روايات نظرات چندى بيان شده است. از آنجا كه در دوره غيبت به ويژه دوران غيبت كبرى بدنيال تبليغات ضد دينى و تفسيرها و برداشتهاى نامناسب از احكام دين و نفوذ خرافات و انديشه ‏هاى غلط غيردينى به اصول و تعاليم اصيل اعتقادى، مردم دين اصلى و حتى قرآن اصلى را فراموش خواهند كرد. آن حضرت پس از ظهور قرآن اصيل و احكام واقعى اسلام را از لابه لاى تمام تحريفات و تفسيرهاى نادرست بيرون خواهند كشيد، به گونه ‏اى كه مردم گمان مي كنند كه ايشان يك دين و آيين جديدى را مطرح مى‏كنند، به اين مناسبت آن حضرت را مهدى مى‏گويند.

بر طبق اين ديدگاه چون حضرت مهدى (عج) مردم را به حقايق پنهان شده دينى راهنمايى خواهند كرد او را مهدى مى‏گويند.

ديدگاه ديگر اين است كه قائم آل محمد را از اين رو مهدى مى ‏گويند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشيده است راهنمايى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پيروان اديان ديگر كتابهاى آسمانى تحريف نشده آنها را نشان خواهد داد و از اين طريق آنها را با دين اصيل خودشان آشنا خواهد ساخت و بر اساس همان احكام تحريف نشده آيين آنها با آنان رفتار خواهد كرد.

ديدگاه ديگر اين است كه آن حضرت پس از ظهور مردم را در تمام زمينه‏ هايى كه به بيراهه رفته ‏اند ارشاد خواهند كرد تا به راه و شيوه ‏هاى درست دست يابند، چون انحرافات دوران غيبت تنها در احكام دينى نيست چرا كه در اثر جهل و ناآگاهى در عرصه‏هاى سياسى، علمى و صنعتى نيز مردم دچار اشتباهات زيادى مى‏ شوند. طرفداران اين برداشت نيز به برخى از روايات كه مشتمل بر تعابير خاصى هستند تمسك مى ‏جويند.

نتيجه آنكه مى‏ توان گفت چون امام زمان به بركت علم بى ‏نظيرى كه مردم را در تمام عرصه ‏هاى حيات فردى و اجتماعى و علمى و دينى به راه صحيح هدايت خواهند كرد و آنها را از تمام گمراهى‏ ها نجات خواهند داد به اين مناسبت آن حضرت را "مهدى" مى‏ گويند.

قائم: گرچه همه انبيا و امامان با توجه به شرايطى كه در آن واقع شده بودند قائم به حق بودند اما حضرت مهدى را بالخصوص قائم لقب داده ‏اند.

بر طبق روايات متعددي كه در اين زمينه وجود دارد چون دوازدهمين جانشين پيامبر اكرم (ص) بزرگترين حكومت و قيام اصلاحى دينى را در طول تاريخ حيات بشر انجام خواهد داد و در سراسر حكومت عدل جهانى اسلام را مستقر خواهد ساخت به آن حضرت لقب "قائم" داده شده است.

در اينباره روايتهاى ديگرى نيز وجود دارد كه از بعد ديگرى اين مطلب را مورد توجه قرار داده ‏اند كه البته منافاتى با برداشت دسته اول ندارد. طبق اين ديدگاه آن حضرت را قائم مى ‏گويند چون سالها پس از غيبت وقتى كه مردم در اثر طول زمان ياد و خاطره آن حضرت را بتدريج و بدنبال مشغول شدن به فعاليتهاي دنيوي، فراموش كردند، آن حضرت قيام خواهند كرد و حكومت عدل جهانى را در سراسر عالم برقرار خواهند ساخت .

ولي عصر ، منتظر و حجت از ديگر القاب شناخته شده براي امام زمان (ع) است .

کد خبر 372419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha